PEMEROLEHAN BAHASA PERTAMA
Proses
pemerolehan dan penguasaan bahasa oleh kanak-kanak merupakan satu perkara yang
sangat unik dan menakjubkan untuk diketahui dengan lebih mendalam. Istilah
pemerolehan ini digunakan daripada terjemahan bahasa inggeris iaitu acquisition yang membawa makna kepada
proses penguasaan bahasa yang dilakukan oleh anak secara natural pada waktu dia
belajar bahasa ibundanya (native language)
(Soenjono Dardjowidjojo: 2003: 225). Istilah pemerolehan ini telah dibezakan
dengan istilah Inggeris “learning” iaitu
membawa makna kepada pembelajaran. Pembelajaran ini merupakan satu proses yang
dilakukan secara formal iaitu proses yang dijalankan dalam kelas dan diajar
oleh seorang tenaga pengajar. Oleh itu, dapat dikatakan bahawa proses dari anak
yang belajar menguasai bahasa ibunya dikenali sebagai pemerolehan manakala proses yang melibatkan belajar di dalam kelas
dikenali pembelajaran (umumnya orang
dewasa). Oleh itu, pada blog ini saya akan mengupas dengan lebih mendalam
maklumat tentang pemerolehan bahasa pertama iaitu melibatkan pemerolehan bahasa
oleh kanak-kanak normal dengan kanak-kanak yang tidak normal.
PERBEZAAN
PEMEROLEHAN BAHASA KANAK-KANAK NORMAL DENGAN KANAK-KANAK TIDAK NORMAL
Semasa proses pemerolehan bahasa pertama, kanak-kanak akan memperoleh bahasa pertamanya melalui kaedah “Nature” iaitu secara semulajadi dan melalui kaedah “Nurture” iaitu secara asuhan, bimbingan dan didikan. Dalam hal ini, pemerolehan bahasa pertama oleh kanak-kanak melalui “Nature” ialah lebih merujuk kepada semulajadi iaitu membawa makna kepada kanak-kanak memperoleh bahasanya daripada sekelilingnya ataupun persekitarannya. Kanak-kanak mudah memperoleh bahasa melalui keadaan sekeliling. “Nurture” pula merujuk kepada kanak-kanak memperoleh bahasanya melalu bimbingan atau didikan oleh ibu bapa ataupun orang yang di sekeliling kanak-kanak tersebut. Apabila mempelajari bahasa, kita memahami tuturan sebelum mengujarkannya. Danny (1982) menyatakan bahawa selain dua tiga perkataan dan frasa, kanak-kanak tidak boleh mengujarkan perkataan, frasa dan ayat apa pun secara berkesan sehinggalah dia berpeluang mendengar dan memahami perkataan,frasa, dan ayat yang diujarkan oleh seseorang.
Pemerolehan
bahasa merupakan proses-proses yang berlaku di dalam otak kanak-kanak semasa
memperolehi bahasa ibundanya. Pemerolehan bahasa ibunda oleh kanak-kanak ini
melibatkan pemerolehan bahasa pertama yang terdiri daripada beberapa peringkat.
Pemerolehan bahasa bayi akan meningkat sedikit demi sedikit dan
berperingkat-peringkat mengikut perkembangan otaknya dan semakin meningkat
usianya semakin mahir mereka menguasai bahasa. Oleh itu, terdapat beberapa
perbezaan yang berlaku dalam peringkat kanak-kanak normal dan kanak-kanak tidak
normal memperoleh bahasa pertamanya:
1)Peringkat Bebelan Atau Mengagah (Babbling)
Video 1: Contoh Mengagah Atau Membebel
Peringkat yang pertama ialah peringkat membebel atau mengagah dan lebih dikenali sebagai peringkat “Babbling”. Peringkat ini berlaku apabila kanak-kanak masih bayi lagi sehingga usia enam bulan. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan mula mengalami perkembangan bahasa yang dikenali sebagai perkembangan fonologi dalam bentuk paling asas. Pada peringkat “Babbling” ini, kanak-kanak normal dan kanak-kanak tidak normal masing-masing mengalami lima tahap yang sama semasa memperoleh bahasa pertama. Tahap yang pertama ialah tahap tangisan. Pada tahap tangisan ini, kanak-kanak normal dan kanak-kanak tidak normal masing-masing mengeluarkan bunyi tangisan semasa mereka dilahirkan.
Tahap yang kedua ialah tahap “Cooing”. Semasa berusia empat bulan, bayi akan mula mengalami tahap “Cooing” iaitu tahap dimana mereka mula bermain dengan vokal seperti [a], [u] dan sebagainya. Kanak-kanak yang tidak normal juga boleh menyebut bunyi-bunyi vokal seperti “Uuuu” dan “Aaaa” pada usia empat bulan. Mereka juga akan menghasilkan pelbagai variasi bunyi. Tahap yang seterusnya ialah tahap “Canonical Babbling” iaitu tahap dimana bayi mula menggabungkan bunyi-bunyi vokal dan konsonan yang paling mudah seperti “Ba ba ba”, “Ma ma ma”, “Da da da” dan sebagainya. Tahap “Camonical Babbling” ini mula berlaku semasa bayi-bayi berusia enam bulan ke atas. Pada tahap ini, bayi yang normal dapat menggabungkan bunyi-bunyi vokal dan konsonan dengan baik manakala bayi yang tidak normal akan mengeluarkan bunyi bahasa yang berbeza terutamanya bayi yang mempunyai masalah pendengaran.
Tahap yang seterusnya dalam peringkat bebelan ini ialah tahap “Conversational Babbling”. Tahap ini bermula ketika bayi berusia lebih kurang 10 bulan. Pada tahap ini, kanak-kanak normal dapat telah memperoleh bahasa verbal manakala kanak-kanak khas (tidak normal) masih berada pada tahap berkomunikasi menggunakan gerak badan untuk berkomunikasi dengan orang sekeliling.
2)Peringkat Pertuturan Satu Kata (HOLOFRASA)
3)Peringkat Pertuturan Dua Dan Tiga
Kata (Telegrafik)
Semasa
berusia 18 hingga 24 bulan, kanak-kanak yang normal dikatakan sudah dapat
menghasilkan kata-kata yang membentuk ayat pendek. Kanak-kanak yang berada pada
fasa telegrafik ini juga tidak menggunakan imbuhan semasa mereka mengeluarkan
beberapa perkataan ataupun ayat pendek. Dalam peringkat ini, kanak-kanak normal
belum menguasai fungsi kata dengan teratur. Pemerolehan fonologi dalam kalangan
kanak-kanak normal juga berlaku secara agahan dan dipengaruhi peniruan
pertuturan ibu bapa manakala kanak-kanak khas (tidak normal) pula tidak dapat
meniru bunyi-bunyi di persekitaran mereka dengan mudah semasa berada di
peringkat telegrafik ini. Semasa fasa telegrafik ini, kanak-kanak normal juga
memerlukan bantuan orang sekeliling untuk mendedahkan mereka kepada beberapa
perkataan secara perlahan-lahan bagi memperoleh bahasa pertama.
4)Perkembangan Ayat Kompleks
Kanak-kanak
normal mula menguasai dan menggunakan elemen tatabahasa yang lebih rumit
seperti penggunaan imbuhan ketika mereka berusia sekitar tiga puluh bulan
(sekitar 2 tahun 6 bulan). Selain itu, kanak-kanak khas pula berada pada fasa
di mana mereka masih memerlukan pendedahan dan bimbingan orang sekeliling bagi
memperoleh bahasa pertama mereka. Pada usia sekitar tiga tahun hingga empat
tahun, kanak-kanak normal sudah mulai menggunakan ayat yang lebih kompleks.
Pada peringkat ini, ayat yang digunakan oleh kanak-kanak normal mula rencam.
Namun begitu, kanak-kanak khas mula berada pada fasa menggunakan imbuhan tetapi
mereka tetap sahaja memerlukan pendedahan dan bimbingan orang sekeliling.
Apabila berkomunikasi dengan kanak-kanak yang tidak normal kita harus
menggunakan gaya, intonasi dan sebutan yang lancar dan jelas supaya memudahkan
mereka memahami apa yang kita sampaikan kepada mereka.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
jelaslah bahawa kanak-kanak normal dan kanak-kanak tidak normal mempunyai
banyak perbezaan semasa mereka memperolehi bahasa pertama mereka. Namun, mereka
mengalami peringkat yang sama ketika memperoleh bahasa pertama iaitu peringkat
bebelan, peringkat pertuturan satu kata (holofrasa), pertuturan dua dan tiga
kata (telegrafik) dan perkembangan ayat kompleks. Sekian, terima kasih.
RUJUKAN
Danny D. Steinberg terjemahan Azhar M. Simin (1990).
Dewan Bahasa dan Pustaka
Kamus Dewan Edisi Keempat (2016). Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka
Khazriyati Salehuddin (2018). Psikolinguistik
Penerokaan Minda Berlandaskan Bahasa.
Universiti
Kebangsaan Malaysia
Soenjono Dardjowidjojo (2003). Psikolinguistik:
Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia.
Yayasan Obor Indonesia
Stephen D. Krashen, Second Acquisition and Second
Language Learning, (Pergamon Press
Inc, University of
Southern California: 1981
Google (2022). Teori Pemerolehan Bahasa. Diperolehi
pada 1 Disember 2022 daripada
https://educhannel.id/blog/artikel/teori-pemerolehan-bahasa
No comments:
Post a Comment